#7 Nekonečná rivalita - Adidas & Puma

Každý z nás asi v dnešní době zná značky Adidas a Puma, ale znáte i jejich vznik? Na to se dnes pojďme společně podívat.

(Obr.1 - Bratři Dasslerovi)
Vše začalo na přelomu 20. století v německém městě "ševců" Herzogenaurach, později však také přezdívané “město ohnutých krků”. Narodili se zde bratři Rudolf (Rudi) a o dva roky později Adolf (Adi) Dasslerovi. Několik let po první světové válce, přesněji roku 1924 se bratři rozhodli vyrábět boty ve vlastní obuvnické firmě - Sportfabrik Gebruder Dassler (Továrna na boty bratří Dasslerů, zkráceně Geda). Práci měli rozdělenou, Adolf vedl výrobu a Rudolf prodejní strategii. V roce 1926 jejich továrna vyráběla 100 párů bot denně. Roku 1928 atletka Caroline Radke vyhrála zlatou medaili v atletice v obuvi Dassler. Další velký úspěch přišel v roce 1936, kdy Adolf navrhl boty pro amerického Atleta Jesse Owense, který na letních olympijských hrách získal 4 zlaté medaile. V té době Geda prodávala 200 000 párů ročně.

(Obr.2 - Geda)
Druhá světová válka zastavila produkci a vývoj sportovních potřeb v továrně Geda. Starší bratr Rudi byl mobiilizován, mladší Adi zůstal ve městě Herzogenaurach a byl nucen vyrábět vojenskou techniku, to jejich stroje nevydržely a selhaly. Po návratu Rudiho, roku 1946 továrna obnovila výrobu. Bratři však již nemohli zůstat partnery, jelikož Rudimu za války řekli, že někdo z jeho blízkých na něj donášel gestapu a on se rozhodl, že to byl právě jeho bratr Adi. Tak v roce 1948 Geda zanikla. Dalšími aspekty byly také odlišné politické názory a neshody v rodinném kruhu.

Téhož roku 1948 si každý zařídil svou vlastní továrnu. Každá stála na jiném břehu řeky Ausbach, ale i přes to byly od sebe pouhých 500 metrů. Zaměstnanci bývalé Gedy si mohli sami vybrat, do jaké továrny chtějí jít pracovat. Většina z nich si vybralo Adiho.

Adi registruje Adidas pomocí prvních tří písmen svého jména a příjmení (ADI DASsler). Symbolem značky jsou tři pruhy, neboli kroky, navzdory kterým sportovec dosáhne vrcholu. Také znázorňují tři klíčové podmínky při tvorbě sportovního sortimentu:
1. Každý sport vytváří své vlastní produkty.
2. Boty musí být pevné.
3. Vybavení by sportovce mělo chránit před zraněním.

Podívejme se na 5 oficiálních verzí loga Adidas v průběhu let.

(Obr.3 - Vývoj loga adidas)
Rudi nejprve stejně zvolí jméno Ruda (RUdi DAssler), poté jej mění na melodičtější - PUMA. Logo symbolizuje všechny nezbytné vlastnosti sportovce - rychlost, obratnost, vytrvalost, flexibilitu a sílu.

Podívejme se na podobu loga značky Puma v průbehu let.

(Obr.4 - Vývoj loga Puma)
Dalšími hřebíky do rakve byly v průběhu let různé soudní spory o tom, kdo dělá lepší sportovní sortiment, kdo má více sponzorství a ambassadorů. Také se často bratři hádali o patentech různých modelů obuvi a nápadech ohledně inovací, kradli si je navzájem.

Nejslavnější ambassadoři značky Adidas: Franz Beckenbauer, Mohammed Ali, Zinedine Zidane, David Beckham.

Nejslavnější ambassadoři značky Puma: Pele, Diego Maradona, David Silva, Neymar, Usain Bolt.

Říká se, že spolu od rozpadu Gedy až do své smrti mluvili maximálně jednou, v tajnosti, nikdo se o tom nesměl dozvědět a kdo ví jestli vůbec, spory, které mezi sebou vedli řešili převážně jejich synové. Roku 1974 umírá Rudi a o čtyři roky později i Adi, jejich rivalita nekončí, pohřbeni jsou na stejném hřbitově, avšak každý na opačné straně.

V současné době není žádná z těchto společností ovládána Dasslery, většinové podíly byly prodány skupinám akcionářů a velkým holdingovým společnostem.